Aarhus Universitets segl

Kom i gang med Q-modellen

Et fagteam eller en skole, der ønsker at arbejde med kompetenceudvikling efter Q-modellen, kan her finde indhold til arbejdet samt råd og vejleding.

Det er fagteamet, der er basis for arbejdet i Q-modellen. Derfor er det indhold, der arbejdes med, knyttet til et givet fag eller faggruppe. En skole, der vil arbejde med at udvikle undervisningen i flere fag samtidig, skal altså starte flere parallelle Q-forløb.

Q-modellen er udviklet på baggrund af et projekt der omfattede folkeskolens fire naturfag (natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi). Derfor er der udviklet mere materiale til brug i naturfag end i de øvrige fag.


VIGTIGT: Q-modellen er generel og beskriver udelukkende rammer for arbejdet i et fagteam. Den fastlægger ikke indholdet i kurser eller netværk. Skoler, der ønsker at arbejde med Q-modellen i andre fag end naturfag, kan kontakte Efter- Videreudannelsesafdelingen på VIA.


ALLE FAG: En del af materialer er ikke rettet mod et specifikt fag, men mod arbejdet med den generelle Q-model.

NATURFAGENE: En del af materialerne er udviklet i QUEST-projektet, hvor der blev arbejdet med naturfag. Derfor er disse materialer specifikt rettet mod fagteamarbejde og skoleudvikling inden for naturfag.

Materialer:

-       Alle fag:

                  i.     På skolen -herunder ledelsens rolle

                 ii.     I fagteamet - hvordan organiserer vi os

                iii.     I netværket – hvordan organiserer vi os og hvad laver den kommunale netværkskoordinator

-       Naturfag: Fem hæfter rettet mod arbejdet i naturfagsteamet

-       Naturfag: Beskrivelser og indhold af fire kurser udviklet i QUEST

-       Naturfag: Didaktisk materiale udviklet i QUEST